W najbliższą niedzielę 11 maja, z okazji Dni Funduszy Europejskich, w godz. 11-16 Tramwaje Warszawskie organizują dzień otwarty naszej nowej zajezdni R5 Annopol. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć z bliska jedną z najnowocześniejszych zajezdni tramwajowych tej części Europy. Obiekt został nominowany w 11. edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy.
Już od kilku miesięcy Tramwaje Warszawskie korzystają z nowej, piątej zajezdni tramwajowej, mieszczącej się pod symbolicznym adresem – ul. Warszawskich Tramwajarzy 5. Teraz, po raz pierwszy, zapraszają tu wszystkich mieszkańców – w ramach Dni Funduszy Europejskich oraz wydarzenia „Europa napędza tramwaje”.
Moc atrakcji dla mieszkańców
Dni otwarte odbędą się w niedzielę 11 maja w godz. 11-16. Nie obowiązują zapisy, ani wejściówki – wstęp wolny. Na terenie obiektu przygotowano wygrodzoną trasę, prowadzącą przez hale: postojową, remontową i obsługi codziennej. Dodatkowo będzie można objechać zajezdnię na pokładzie tramwaju.
Na miejscu zapewniony jest szereg atrakcji. Wszyscy chętni będą mogli wejść do kabiny motorniczego i usiąść przed pulpitem tramwaju. Dla odwiedzających przygotowano także – do obejrzenia – wozy techniczne i zabytkowe. Na wystawie znajdzie się również wyjątkowy, niebieski tramwaj historyczny typu 102Na, który przyjechał do nas z Krakowa w ramach tradycyjnej wakacyjnej wymiany. Na terenie zajezdni znajdzie się także strefa wypoczynku z atrakcjami dla dzieci.
Tramwaje Warszawskie zachęcają do przyjazdu tramwajem (linie 1, 3 i 25 do pętli Annopol bądź linia 4 do przystanku Inowłodzka). Między pętlą Annopol a zajezdnią R5 Annopol będzie kursować specjalny tramwaj dowozowy. Do zajezdni można też dojść chodnikiem wzdłuż Inowłodzkiej i Warszawskich Tramwajarzy (ok. 0,5 km od ul. Annopol). Organizator nie zapewnia parkingu na terenie i w rejonie zajezdni.
Nasza najnowocześniejsza zajezdnia
Umowę na projekt i budowę nowej zajezdni podpisano pod koniec 2021 r. Wykonawcą zostało konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapi Inşaat. Pierwsze tramwaje wyjechały z Annopola 29 października 2024 r. – w dniu otwarcia nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Od tamtej pory trwają sukcesywne przenosiny taboru – to operacja rozłożona na kilka etapów, powiązanych z większymi zmianami rozkładów tramwajowych i grafików motorniczych.
Zajezdnia Annopol zajmuje obszar blisko 12 hektarów. Wybudowano tu 16 km toru pojedynczego, ułożono sto zwrotnic. Tramwaje są tu serwisowane, naprawiane, malowane i myte w 14 budynkach. Hala postojowa może pomieścić aż 152 tramwaje. Obiekt jest wyposażony w inteligentny system zarządzania zajezdnią, który umożliwia ustawienie drogi przejazdu tramwaju od wjazdu do stanowisk serwisowych bądź postojowych – zwrotnice i semafory są ustawiane automatycznie, bez udziału motorniczych.
Duży nacisk położony został na ekologię. Poza pompami ciepła i panelami słonecznymi, w specjalnych zbiornikach jest gromadzona deszczówka, która jest wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Powierzchnia biologicznie czynna wynosi ponad 24 tys. m kw., co stanowi ok. 20 proc. terenu zajezdni (roślinność wertykalna na elewacjach pięciu budynków, obsadzenie ekranów akustycznych, torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym do zajezdni, nasadzenia zieleni).
Zajezdnia nominowana w konkursie
Nasza zajezdnia Annopol została nominowana do Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy w kategorii architektura komercyjna. To już XI edycja konkursu. Głosowanie mieszkańców trwa do 11 maja. Tramwaje Warszawskie zachęcają do wzięcia udziału w
konkursie.
Budowa zajezdni Annopol zrealizowana została w ramach projektu pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programów operacyjnych - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (Faza I) oraz Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (Faza II).